VYZRÁLOST, PŘIPRAVENOST, ZKUŠENOST A ESH FAKTOR, TO JE PODLE JARA COSSIGY KLÍČ K ÚSPĚŠNÉ SHOW V BEATBOXU

Czech Beatbox Championship 2018 je nejprestižnější beatboxová událost v České republice. Generuje ty nejtalentovanější beatboxery, která Česká republika má a vysílá je reprezentovat ČR na mistrovství světa, které se koná pravidelně každé 2 roky. Letošní Czech Beatbox Championship 2018 vypukne už 24/11/2018 v pražském Storm Clubu. Čekuj rozhovor s legendou Jarem Cossigou. Dozvíš se vše zásadní.

Ahoj Jaro! Zbývá několik týdnů do dalšího - tentokrát už 10. výročí prestižní beatboxové události v Čechách - CBCH, která i letos odhalí mistra republiky. Pojďme zavzpomínat na samotný počátek. Pamatuješ, kde se konal první ročník a jak to vše vzniklo? Co všechno se od té doby podle tebe změnilo a jakým vývojem tato událost prošla? 

Ahoj! Vlastně Esh! Tak se zdraví beatboxeři :) Mno mám dojem, že to byl rok 2005, kdy Affro pořádal open air Urban Rapublic někde u rybníka v Táboře. Byl jsem v kontaktu s berlínským Bee Lowem, který rok před tím založil Beatbox Battle a začal pořádat národní battly v Německu a Rakousku, kde jsem byl v porotě v roce 2004. Mimochodem Rytmus z Kontrafakt se rakouského battlu zúčastnil ještě o rok dřív a byl druhý! Hodně jsme se o tom spolu tenkrát bavili a dalo mi to impuls taky cestovat, když na to teď vzpomínám. Bee Low přivezl diplomy a hlavní ceny pro vítěze, což tenkrát byly legendární majky Sure Sm 58. Taky jsem jeden vyhrál i s diplomem. Byla to snad jediná cena udělena v historii všech Beatbox Battlu - cena Fair Play.  Bylo mi to tenkrát vysvětleno jako cena za mezinárodní beatboxové vztahy. Od dalšího mistrovství jsem to vzal více méně pod svá křídla, založil Czech Beatbox Battle (CBB) a pod touto značkou pořádám dodnes. Ty začátky byly fakt něco úžasnýho! S mojí skupinou BeatBurgerBand jsem u nás neměl konkurenci a 4x jsme vyhráli titul mistrů ČR. Díky tomu jsem byl už na prvním mistrovství světa v roce 2005 a začal poznávat beatboxery z celého světa. V roce 2009 už jsme byli ve finále, sice nevyhráli, ale stali jsme se ikonou pro team beatboxing a inspirovali tím spousty mladých kluků, kteří dneska vládnou. Změnilo se hodně! Samotný beatbox se pořád posouvá dál a dál a nevím kdy a kde se to vlastně může zastavit :) O beatboxu se těžko povídá, to je potřeba slyšet na vlastní uši. Určitě se dá říci, že beatbox už není jen součást Hip Hopu, ale čím dál víc se stává svébytným hudebním stylem. Beatboxeři dnešních dnů zvládají všechny hudební styly, kde dominuje EDM, Trap, Dropy, Bassline, atd. 

Jaké předpoklady by měli mít soutěžící, aby se probojovali do samotného finále a zaujali tak porotu? 

Jako první mě napadá vyzrálost. Připravenost a zkušenost. Já osobně hodně hledím na to, jaký má beatboxer na scéně “bio”. Jestli mě zaujme i jinak než beatboxem. Jestli umí pracovat s časem a s publikem. Jak samotný beatbox prezentuje a co do týhle hry přináší právě on. Jestli má Esh faktor :)

Jednou z kategorií bude v rámci letošního mistrovství také Loopstation Battle. To je vyloženě novodobější záležitost. Můžeš v krátkosti vysvětlit o co půjde? 

V tomhle se beatbox hodně posunul a největší prodeje looperů jsou právě díky beatboxerům. Je to teď hodně oblíbená disciplína jak pro diváky tak pro beatboxery, kteří dosáhli v solo beatboxu maxima a chtějí se posouvat zase dál. Loopstation nebo-li smyčkovač, nám umožňuje vrstvit nahrávky přes sebe. Je jedno jestli nahrávám zvuky bicích nebo melodie. Výsledný efekt je skladba, která vám zní neuvěřitelně a navíc byla vytvořena v reálném čase. Tady už se nekladou meze ničemu, takže každý beatboxer je originální. Většinou pohořej kluci, kteří neintonujou, protože velice brzo zjistí, že bez harmonie jsou v řiti :) Jenom na beatboxu neutáhneš dlouhý vystoupení. Musíš buď rapovat nebo v tom lepším případě zpívat a k beatboxu ovládat i intonace. Pak už je to úplně o něčem jiném a stáváte se naprosto soběstačným muzikantem. U nás jistě znáte Ondru Rumla a hlavně En.Drua, který byl snad první beatboxer, který looper zkrotil. En.Dru nám naservíruje hodinový koncert jako třešničku na dortu nakonec celé akce, to si nenechte ujít!

Na naší scéně je řada ostřílených beatboxerských legend ale zároveň i mladé talenty. Jak vnímáš beatboxovou komunitu v současnosti? Myslíš že roste? A působí výrazněji v Čechách spíše jednotlivci nebo naopak crew jako takové? 

Už podle účasti na soutěži je vidět, že jde stále spíše o jednotlivce. Pokud nejsou kluci z jednoho města, je těžký něco dávat dohromady. Teamový beatbox u nás asi skončil společně s BeatBurgerBandem. Na druhou stranu musím říct, že jako komunita rosteme! Vznikla Czech Beatbox Community, kterou vedou kluci z Moravy a snaží se pořádat společné srazy a výjezdy na battly. Loni jsem uspořádal sérii 4 mezinárodních Esh BeatboxBattlů a přivezl několik “hvězd”, které se setkali s našima klukama. Tahle setkání jsou pro scénu hrozně důležitá. Mladý kluci přináší do hry nové techniky a celé to dost oživují. Je to ale furt záležitost battlů. Profesionálních beatboxerů je málo. Uživit se jenom beatboxem je poměrně těžký, ale když tomu dá člověk všechno a věří si, tak to jde. U nás to jsou kluci, kteří mi prošli BeatBurgrem - Nasty, En.Dru, Tiny Beat. 

Ty jsi zaznamenal nejen v Čechách ale i ve světě řadu úspěchů. Ať už to bylo sólově nebo s BeatBurgerBand crew či dalšími projekty. Právě s BeatBurgerBand jste si ze zahraničí v roce 2009 přivezli krásný dárek a to titul druhé nejlepší crew na světě. Jste s klukama stále aktivní v původní sestavě nebo jak to je v současnosti? 

Jak už jsem výše naznačil, tak BBB teď hybernuje :) Všichni jsme více méně aktivní a živíme se tím, co nás baví. U Nastyho je beatbox už spíše jen doplněk k moderaci, En.Dru koncertuje a sem tam moderuje, Tiny Beat jezdí po světě, beatboxuje a koketuje s cirkusem. Streno je stále aktivním zpěvákem v Karlíně. Dozer dělá managera Dowisovi a společně máme Royal Duckerz. Minulý rok jsem dostal životní nabídku, přidat se jako beatboxer do akapela party KrisKros Kvintet a protože BBB stojí a padá se mnou, tak jsem teď na plno přeskočil do KKK :) Mimochodem bych vás moc rád pozval 07/03/2019 na projekt Classic meets Beatbox do Pardubic, kde vůbec poprvé v ČR dojde k fůzi symfonického orchestru a beatboxu. Půjde o 90minutový koncert, kde budu hrát “první housle” :) Je to velký mezník nejen pro český beatbox. Mrkněte na naše Labutí jezero. 

Vím, že pravděpodobně nelze srovnávat začátky tvoje a začátky “nové generace”, ale i tak se zeptám. Je to v současnosti jednodušší nebo naopak složitější? Přece jenom hudba, všechny její žánry a nové trendy jdou neustále dopředu…Jsou nové technologie, spousta videí na internetu, vznikají hudební školy…Jak to vnímáš ty? 

Hmm. Já začínal sám a musel všechny a všechno hledat. Byla to součást HipHopu, který jsem žil! Bylo pár nahrávek a videí na netu. Bavíme se o letech 96-97. Byla jiná inspirace než dneska. Ale základ je stejný, naučit se ten první beat a pak už to jede. Záleží na zápalu a výdrži. Za ty léta jsem zažil spoustu kluků, kteří přišli a zase odešli. Nevydrželi. Podlehli tlaku společnosti, šli raději makat. Přijde doba, kdy se člověk musí rozhodnout, co bude opravdu dělat. To platí i dnes. Z jiného pohledu to mají kluci dneska hodně těžký. Dva největší beatbox kanály na Youtube mají dohromady přes milion a půl odběratelů. Celá světová scéna se neskutečně rozrostla a chrlí denně videa, která sosají mladí beatboxeři a bohužel se neinspirují ale kopírují. Bylo to hodně vidět na letošním mistrovství světa, kde se nikdo z Československa nedostal do světové Top 16. Technika je zatím na maximálním levelu. Být originální je ale čím dál těžší. Proto teď frčí ten looping, který to celý posunul do vesmíru :) Ale věřím českým klukům, proto pro ně organizuju tenhle event.

Co říkáš vůbec ty osobně na nejrůznější vznik technologií a všech různých věciček, které člověk může použít v rámci své performance? Ty rád využíváš Loop Station, jsou ještě další věci, které tě nadchly a co konkrétně? 

Popravdě jsem dal looperu pořádně šanci někdy 2 roky zpátky, kdy jsem si ho konečně pořídil a udělal si na něj čas. Je to paráda, co s tím jde všechno dělat. Já kromě beatboxu mám nahrávací studio, ve kterém jsem denně nadšenej :) Od roku 2004 jsem propadl Abletonu a veškerý projekty dělám právě v tomhle softu. Před 10 lety jsem vydal první Beatbox CD, které bylo postavené na smyčkách a na produkci jen z lidských zvuků. Už tenkrát mi dost lidí vytýkalo, že to zní moc nelidsky. Nasamplovaně. Já technologie miluju a rozhodně k beatboxu v dnešní době musí patřit. Se samotným beatboxem už dlouho opravdu nevystačíte. Jsou technologie, které potřebujeme k docílení lepšího zvuku. V našem případě je to zvukař s ipadem, vlastní mix s kartou a mikrofony. Já jedu přes looper, kde mám vlastní presety a efekty. Občas si beru ještě preAmp V3, kterým proháním mic. Mikrofony mám teď tři. Vystupuju se zlatým beatboxovým sE V7 BBB limited edition (ty mám vlastně dva :), pak mám na zkoušky sE V7, ten je taky super. A jako záchraňáka mám Lewitt 550. Ableton mi lítá na MacBooku Pro. Záleží teda co zrovna performuju, protože to mám hodně rozmanitý, ale ještě rád používám na sound design třeba Push a APC kontrolery od Akai. Poslední na čem sem si ulítl byli vibrační mikrofony Mogees. Společne s iPhonem a Abletonem jsem na tom udělal hudbu k představení Zvuky Lesa v Minoru. Jinak jsem poměrně věrnej svým věcem a vím, co mi stačí. Člověk musí vědět, co od toho očekává a co s tím chce dělat, jinak ho to semele. Pořád je ale v našem případě nutný umět to i bez těch technologií. Někdy míň je víc a je to jako s tím šafránem :)

Na které místo, spolupráci nebo hudební zážitek nejvíce vzpomínáš?

Bylo toho hodně a nevím, kde bych začal. Nejvíc mi dalo angažmá v divadle Archa, tam jsem se naučil všechno, pak už jsem to jen ladil. Byli jsme s Archou v Japonsku, kde jsem vystupoval na Expu2005. Byl jsem doma a na horské farmě u Mina Tanaky, zahajoval beatboxem Hakushu Dance Festival. Vystupoval jsem v New Yorku s Endruem na Czech Festivalu, kdy zavřeli celou ulici. Koukal na nás agent Malder s manželkou. Ondra normálně položil majk, nechal mě na stagi a šel se s nima vyfotit. Vzpomínky na období, kdy jsem v Brooklynu nahrával desku Hop’n ’Nob by byly na hodiny. Jo taky vzpomínám na nejkrásnější obětí s Vojtou Jasným, to bylo taky v New Yorku, kdy se na nás přišel podívat na představení Sen.Andersen. Další den nás provedl filmařskou školou, kde převzal učení po panu Formanovi. Hráli jsme taky na oslavách EU jako Beatbox EU Allstars, před náma hrál Joe Cocker. Předskakovali jsme v pražské O2 aréně 50 Centovi a Snoop Doggovi. Rád vzpomínám na spolupráci a koncerty s Navigators, Traband, Karel Gott nebo Veronika Žilková. V tom hiphopovým světě nikdy nezapomenu na setkání s KRS-Onem, když jsem byl po pátý lektorovat beatbox workshop na International Trinity Hip Hop Festivalu. Přivezl jsem do Čech 3ks jeho Bible! :)

Kam se podle tebe posune Beatbox za takových 50 let? 

Na level komunikace :) esh

Kdybych chtěla začít, jaké předpoklady bych měla mít. Případně, jak začít? 

Pokud tě to baví a máš opravdu chuť to posunout a dělat pokroky, tak smysluplně trénovat. Je to jako třeba se zpěvem. Hodně lidí umí tak nějak zpívat, protože je to baví. Ale když pak přijde na věc, tak neumí. Musí na tom pracovat. Dělám workshopy u mě ve studiu i tam, kam si mě pozvou. Chodí ke mně chlapec 8 let, který má vadu řeči a moc mu ta moderní logopedie pomáhá. Beatbox jsou vlastně písmenka poskládaná za sebou a čeština je nejlepší nástroj. Mám systém, kterým to naučím úplně každého :)

Díky moc za rozhovor a těšíme se 24/11 ve Stormu! Více informací zde: 

VYZRÁLOST, PŘIPRAVENOST, ZKUŠENOST A ESH FAKTOR, TO JE PODLE JARA COSSIGY KLÍČ K ÚSPĚŠNÉ SHOW V BEATBOXU

Kontakt

Všeobecné informace

Storm Club

info@stormclub.cz

Manažer

Ondřej Veselka

ondra@stormclub.cz

PR, reklama, média

Tomáš Hrstka

tomas@stormclub.cz

Dramaturgie a pronájem klubu

David Hodák

booking@stormclub.cz
dave@stormclub.cz

Ztráty a nálezy

Šatna

satna@stormclub.cz

Odkazy

Sledujte nas